zondag 8 februari 2015

Winterse tofuspiesjes met spruitjes en kastanjechampignons

Zomerse barbecues met bijhorend eten op een stokje, daar moeten we nog even op wachten. Niet getreurd, je kan ook gewoon binnen gezellig een winterse versie maken in je grillpan. Dat was althans de bedoeling van deze experimentele spiesjes. En ik moet zeggen, dat viel heel goed mee.



Ik koos als basis gerookte tofu, dat heeft toch iets meer smaak dan de gewone natuurversie. En ik weet niet hoe het komt, maar zo'n gerookt smaakje dat past heel goed bij spruitjes. Spruitjes met spekjes is niet voor niks een klassieker onder de vleeseters. 

Voorzie zeker genoeg spiesjes per persoon, dit zijn groenten én eiwitten samen. En heb je niet veel tijd of zin in gedoe met spiesjes, wok dan de ingrediënten kort. Dat deed ik ook met de overschot en was ook zo heel lekker met wat rijst.

Dit heb je nodig voor een 10-tal spiesjes
  • 1 pakje gerookte tofu (van Provamel, bij o.a. Bio-Planet)
  • 1 klein bakje kastanjechampignons
  • 15 à 20 spruitjes, eventueel geblancheerd
  • 1 grote rode ui
  • Soyasaus
  • Ahornsiroop
  • Olijfolie
  • Voor erbij: aardappelpuree of stoemp

Zo maakte ik het:
Maak de spruitjes schoon en blancheer ze eventueel kort. Ik deed dat niet, want ik heb spruitjes graag beetgaar. Halveer ze.
Borstel de champignons schoon en snijd ze afhankelijk van de grootte in 2 of 4 stukken.
Maak de ui schoon, snijd in grove stukken en ontleed de "rokjes".
Laat de tofu ten slotte uitlekken en snijd in dobbelstenen.

Doe dit alles in een kom en laat marineren in soyasaus met een scheutje ahornsiroop en olijfolie. De hoeveelheden deed ik wat op het gevoel. Neem zeker niet te veel maple syrup, dat verbrandt snel. Zet even opzij.


Steek alles op stokjes en verwarm je grillpan met een scheutje olijfolie. Grill de spiesjes aan alle kanten. Zet je vuur dan wat lager zodat de spiesjes niet verbranden, maar de groentjes toch voldoende kunnen garen. Als ze bijna klaar zijn, verdeel je nog wat van de marinade over de spiesjes voor extra smaak.








Serveer met een heerlijke puree of stoemp. Ik koos voor een simpele wortelstoemp. Winterse kost op z'n best. Ik heb niet het geduld, noch het talent voor een mooie presentatie op het bord, maar lekker was het wel!



Probeer ook deze tofuspiesjes:
Tofuspiesjes met rode curry
Zomerse tofuspiesjes

1 opmerking:

  1. Echt het proberen waard deze spiesjes! Benieuwd naar mijn versie? Die vind je hier: http://saskookt.blogspot.be/2015/03/tofuspiesjes-met-spruitjes-en.html?view=classic

    BeantwoordenVerwijderen