donderdag 29 mei 2014

Groentemoussaka

Een tijdje geleden kreeg ik de vraag of ik wou meedoen aan de Elvea Blog Challenge. Wel ja natuurlijk! Tomaten in blik/brick, in al zijn vormen, gebruik ik regelmatig. En als ik dan aan de slag mag met de beste "blauwe" tomaten, graag.

Tomaten in blik/brick zijn heel vaak de basis van mijn Italiaans geïnspireerde gerechten. In soepen of pastagerechten bijvoorbeeld. Maar ik wou ook al heel lang de Griekse culinaire trots moussaka eens uitproberen. Een vegetarische variant welteverstaan. En liefst ook iets lichter op de maag dan de originele versie met bechamelsaus. Ik kwam uit bij onderstaand receptje. Licht en zomers en dat voor een ovenschotel!

Ik gebruikte de Cubetti met verse groenten, perfect voor zo'n groentegerecht. Om tijd te besparen gebruikte ik deze tomatenblokjes met groenten rechtstreeks uit het blik. Het gerecht gaat toch een uurtje in de oven en zo komt de smaak van de tomaten helemaal tot zijn recht.


Dit heb je nodig voor 2 personen:

  • 1 blik Cubetti "verse groenten" van Elvea
  • 1 aubergine
  • 1 courgette
  • 3 middelmatige aardappelen
  • 100-150g feta
  • 150ml room
  • Enkele handjes verse spinazie
  • Olijfolie
  • Zwarte peper & zeezout van de molen
  • Vers gemaken nootmuskaat
  • Extra voor de afwerking:
    • Enkele eetlepels Parmezaanse kaas
    • Enkele zwarte olijven
  • Speciaal materiaal:
    • Grillpan
    • Mandoline

Zo maak je het:
Haal je mandoline boven en een grote portie voorzichtigheid. Bij mij was het ook deze keer "prijs". Nu was mijn rechterduim het slachtoffer, dus opgelet!


Snijd de courgette en aubergine op de dikste stand en de aardappelen op een dunne stand. Als je de aardappelen liever wat dikker snijdt, omdat je bijvoorbeeld geen mandoline hebt, dan zou ik de schijfjes toch kort even voorkoken. Niets zo onprettig als ongare aardappel in je ovenschotel...
Bestrooi de aubergine plakken met grof zeezout en zet even opzij.
Zet je grillpan op het vuur en borstel deze lichtjes in met olijfolie. Grill hier alvast de courgetteplakken in langs beide kanten. Kruid ze met peper en zout, laat uitlekken op een keukenpapiertje en zet op zij.
Dep vervolgens het meeste zout en vrijgekomen vocht van de aubergineplakken met wat keukenpapier en grill deze daarna ook langs beide kanten in de grillpan. Laat ook uitlekken en zet opzij. 



Dan ben je ongeveer rond met de voorbereiding en kan je beginnen aan de samenstelling van je moussaka. Zoals ik al zei, dit is een lichte variant. Met (light) room en vooral veel verse groenten, zo heb ik het graag. Niets belet je om hier nog wat vegetarisch gehakt aan toe te voegen. Vergeet ook je oven niet voor te verwarmen op 180° C.

De laagjes heb ik als volgt opgebouwd: courgette - cubetti - aubergine - cubetti - aardappelen - room - spinazie - feta - aardappelen - room - courgette - cubetti - aubergine - cubetti - feta - Parmezaan - olijven.

Vergeet de aardappellaagjes niet af te kruiden met voldoende peper, zout en nootmuskaat.

(Klik op beeld om te vergroten!)



Zet je moussaka toch minstens 50 minuten à 1 uur in de oven. Als je bovenste laag al wat te snel begint te kleuren in het begin, kan je altijd afdekken met wat aluminiumfolie.

Haal de schotel daarna uit de oven en laat 5 à 10 minuutjes rusten. Snijd daarna in stukken en eet smakelijk!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten