maandag 21 april 2014

Groene groenten met quinoa en groene pesto

Amai, dit was lekker. Een ingeving van het moment. Ik had zin in groentjes, veel, verse, groene groentjes. En toevallig had ik ook net 2 verse kruidenplantjes in huis gehaald, dat vraagt om verse pesto. En daarbij quinoa, dat was lang geleden. Er slingerde nog een restje achteraan de keukenkast. Nu las ik een tijdje geleden dat er wel een probleem is met die quinoa, google het maar eens. Geen idee of er dus snel een nieuw pak quinoa in mijn keukenkast komt.




Dit heb je nodig voor 2:
  • 150g quinoa
  • 1 courgette
  • 1 bussel groene asperges (van 500g)
  • 150g verse spinazie
  • 4 sjalotjes
  • Olijfolie
  • Een flink hand amandelschilfers
  • 2 handjes verse basilicum
  • 1 klein handje verse munt
  • Vers gemalen zwarte peper, zeezout en nootmuskaat
  • Eventueel klein klontje sojaboter en kruidenzout

Zo maak je het:



Maak misschien eerst de pesto. Ik doe dat altijd een beetje op't gevoel, in mijn keukenrobotje. Rooster de amandelschilfers lichtjes in een droge pan, laat afkoelen. Doe ze daarna samen met basilicum (ongeveer 3/4) en munt (1/4) en een flinke scheut olijfolie in de keukenrobot/blender. Mix tot een pesto, kruid met peper en zout en zet opzij.

Dan de groenten. Verwijder de zaadlijsten van de courgette en snijd in plakjes. Hak de sjalotjes fijn. Verwijder het houterige gedeelte onderaan asperges en snijd in stukjes van 2 cm. Indien je dit net als ik lekkerder vindt, blancheer ze eerst in groentebouillon. Houd de aspergepunten apart, blancheer ze maar enkele tellen mee. Spoel daarna onder koud water. (Dat laatste was ik zelf vergeten, vandaar de niet meer zo frisgroene kleur...) Als het voor jou meer al dente mag, dan wok je ze gewoon rauw mee.




Dan de quinoa. Maak die klaar volgens de instructie op de verpakking. Je kan eventueel de groentebouillon van de asperges gebruiken. Om af te werken, deed ik er een klein klontje sojaboter onder en een snuif kruidenzout.

Terwijl de quinoa kookt, zet je een grote wok op een hoog vuur met een flinke scheut olijfolie. Fruit hier de sjalotjes in. Voeg dan de aspergestukjes toe en laat even meebakken, daarna ook de courgette. Wanneer de groenten bijna klaar zijn, naar jouw smaak, voeg je nog de spinazie toe. Kruid alles met flink wat zwarte peper, zeezout en een beetje nootmuskaat.

Serveer de groenten met de quinoa een paar lepeltjes pesto. Heb je nog wat amandelschilfers over, doe die er dan ook maar bij. Smakelijk.




Meer recepten met:

Groene asperges

Linguini met groene asperges en een saffraansausje
Ravioli gevuld met groene asperge

Quinoa

Bospaddenstoelenquinoa
Quinoa met 3 x tomaat
Quinoakoekjes met erwtjes en muntdip

Geen opmerkingen:

Een reactie posten