zondag 3 maart 2013

Wok met wintergroentjes en rijstnoedels

Ik moet me hier haasten om dit receptje te posten, want hoera, de lente was al voor eventjes in 't land vandaag. Opnieuw een receptje met groentjes uit het bio-abonnement (van links boven naar rechts): rode ui, koolrabi, wortelen, daikon, paksoi en broccoli. Echte wintergroentjes dus, een super combinatie voor een lekker wokgerechtje.



Dit heb je nodig voor 2:
  • 2 kleine rode uien
  • 1 koolrabi
  • 4 kleine wortelen
  • 2 kleine daikons (daikonnen?)
  • 1 paksoi
  • 1 kleine broccoli
  • 5 eetlepels sojasaus
  • 2 eetlepels rietsuiker
  • 2 eetlepels arachide-olie
  • 1/2 pak rijstnoedels
  • 1 liter groentebouillon
  • Gefrituurde sjalotjes (of uitjes)

Zo maak je het:
Breng alvast de bouillon aan de kook. Ik heb er namelijk voor gekozen om de groentjes (behalve de ui en het loof van de paksoi) eerst kort te blancheren voor ze de wok in gingen. Dat heb ik gewoon afgekeken van bij Chess Café, ik geef dat toe. 

Maak dus de groenten schoon en snijd ze: wortelen (schijfjes), daikons (schijfjes), paksoistengels (stukjes van 1,5cm ongeveer), broccoli (kleine roosjes) en koolrabi (in kleine dobbelsteentjes). Kook ze een 3 à 4-tal minuutjes in de bouillon en giet af. Vang de bouillon op en kook er de rijstnoedels in volgens de aanwijzingen op de verpakking.

Zet dan de wok op een heet vuur. Doe er de olie in en begin met de in halve ringetjes gesneden rode ui. Na enkele minuten doe je er de andere groenten bij. Laat een 5-tal minuten roerbakken. Doe dan een deel van het paksoiloof, grof gehakt, erbij. Blus met de sojasaus en voeg ook de suiker toe. Meng alles goed en doe er ten slotte de uitgelekte rijstnoedels bij en meng opnieuw. Proef en speel indien nodig nog wat met sojasaus.

Serveer met wat gefrituurde sjalotjes en stokjes. Volgens mij ook lekker met rijst i.p.v. noedels. Smakelijk!  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten