maandag 11 maart 2013

Knolseldersoep met winterpostelein

Het is (terug) winter, en dus hoog tijd om dit receptje eens te posten. Er zat een tijdje geleden een knolselder en een bosje winterpostelein in het groentepakket. Een knolselder zowaar, dat had ik nog nooit klaargemaakt. Idem voor postelein trouwens. Eens proberen in een soepje dan maar. De inspiratie daarvoor haalde ik hier. En lekker dat dat was!

Met het groentepakket ben ik na 1 maand weer gestopt, voorlopig althans. Het lukt vaak niet om er de eerste dagen iets mee klaar te maken door tijdgebrek en dan vond ik het jammer dat die lekkere groentjes maar in de koelkast lagen te verkommeren. Maar ik ben zeker fan van het initiatief. Als ik ooit terug wat meer tijd heb om te kokkerellen op weekavonden, doe ik het zeker opnieuw!

Dit heb je nodig voor een 4-tal grote borden:
  • 1/2 knolselder (500g schoongemaakt)
  • 3 kleine uien
  • 1 kleine aardappel
  • 1 bosje winterpostelein
  • 2,5 groentebouillonblokjes
  • 1 klontje sojaboter
  • Vers gemalen zwarte peper (en zout)


Zo maak je het:
Maak de knolselder schoon en snijd in dobbelsteentjes. Schil de aardappel en snijd in iets kleinere blokjes. Maak ook de uien schoon, hak grof en stoof ze aan in een klont sojaboter tot ze net niet beginnen kleuren. Voeg dan de knolselder toe en laat een paar minuutjes meestoven. Zet dan de groenten net iets meer dan onder water en doe er de bouillonblokjes en aardappel bij. Laat een 20-tal minuten op een zachter vuur staan tot de groenten zacht zijn. Zet dan het vuur af en doe er de postelein (flink gespoeld en worteltjes en onderste steeltjes verwijderd) bij. Mix dan de soep glad met een staafmixer en kruid bij. Smakelijk! 


2 opmerkingen:

  1. Hey ik heb je genomineerd voor de Liebster Blog award...
    Neem eens een kijkje
    donnacaramella.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Super! Ik probeer deze week de vraagjes te beantwoorden :)

      Verwijderen