maandag 11 juni 2012

Lenterolletjes met witte kool

En we gaan deze week internationaal verder. Onlangs nog een keer Amerikaanse coleslaw gemaakt. En dan zit je nog met een halve witte kool in je koelkast. Traditioneel klaargemaakt met witte saus vind ik dat niet zo speciaal, dus hakte ik 1/4 in de wok bij een heleboel andere groenten. Wat me bij het volgende receptje bracht. Ik had namelijk een pakje rijstvellen meegebracht uit de Aziatische supermarkt in Brussel en wou die ook eens gebruiken.




Loempia's, nems en lenterolletjes zijn geweldig lekker, maar in frituren (lees: de bijhorende geur in het huis) heb ik niet altijd zin. Ik probeerde het dan maar in de oven en dat lukt ook! Ik heb ze intussen al een paar keer gemaakt en ze zijn altijd een succes. 


Dit heb je nodig voor 12-tal rolletjes:
  • 12 vellen rijstpapier
  • 1/4 witte kool
  • 1 kleine witte ui
  • 1 kleine rode ui
  • 2 chilipepers
  • 1 à 2 eetlepels sojasaus (light)
  • 1 à 2 eetlepels honing / rietsuiker
  • 1 à 2 eetlepels ketjap manis
  • Arachide-olie
  • Om te serveren: sweet chili sauce


Zo maak je ze:
Verwarm je oven voor op 200° C.

Maak de groenten schoon en hak ze apart fijn in de keukenrobot. De chilipepers hak je ook fijn, met of zonder zaadjes, afhankelijk van jouw persoonlijke hittebestendigheid! Zet dan een wok op je hoogste vuur en als deze heet is, doe je er een flinke scheut arachide-olie in. Wok dan de groenten in deze volgorde: ui - chili - wortel - kool. Wanneer alles beetgaar is, doe je er de sojasaus, honing/suiker en ketjap manis bij. Begin met 1 eetlepel van elk en proef dan wat er nog bij mag, hangt wat van saus tot saus af. Laat even meebakken en zet de vulling opzij.


Neem de rijstvellen en week ze per 2 à 3 in een kom met koud water. Neem er telkens 1 uit en leg op een vochtige plank of keukenhanddoek en vul als volgt met een flinke eetlepel vulling. Herhaal met de rest van de rijstvellen.


Schik de rolletjes in een vuurvaste, liefst antikleef-, schotel. Strijk de bodem en de rolletjes zelf in met arachide-olie met een borsteltje, zeker niet te spaarzaam! 




Zet ongeveer 30 minuten in de hete oven tot ze krokant en goudgeel gebakken zijn. Draai ze halverwege eens om.




Serveer met sweet chili sauce! 

3 opmerkingen:

  1. Dat ik daar nooit zelf op ben gekomen! De oven! Probeer ik erg binnenkort. Merci voor de tip en de erg praktische receptjes die ik hier altijd vind!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Graag gedaan :) Praktisch is my middle name!

    BeantwoordenVerwijderen