donderdag 15 maart 2012

Pastaslaatje, om mee te nemen

We gaan niet onnozel doen. Of je nu boterhammen of een belegd broodje eet 's middags op kantoor, alles gaat na een tijd vervelen. Daarom maakte ik ook eens slaatje om mee te nemen. Ingrediënten: allerlei restjes en vaste waarden uit de (koel-)kast én een mespuntje van mijn nieuwste aanwinst in de kruidenkast: pimenton de la vera (ofte gerookt paprikapoeder). Ik had er al zo vaak over gelezen, dat ik dat toch ook eens zelf in huis moest halen. Bij Dille & Kamille zag ik het toevallig staan en aangezien ik me zo goed had kunnen bedwingen om niet weer een nieuw vormpje of ander keukenhebbeding aan te schaffen, vond ik dat ik dat rode kruidenpotje wel verdiend had.




Tip: neem toch maar geen spaghetti als je geen degelijk bestek hebt om te eten op het werk. Slierten slurpen op kantoor, dat komt niet zo goed over.


Dit heb je nodig voor 1 portie:

  • 75 à 100 g pasta (al dente en gespoeld onder koud water)
  • 1 eetlepel olijfolie
  • 1/2 citroen (sap ervan)
  • 2 eetlepels amandelschilfers
  • 2 eetlepels pijnboompitten
  • 1/2 rode paprika (geschild)
  • 1/6 komkommer (geschild)
  • 5 (zongedroogde) kerstomaten (op olie)
  • 1 eetlepel kappertjes
  • 5-tal olijven (zwarte)
  • 1/2 koffielepel Provençaalse kruiden (goeie!)
  • 2 mespuntjes gerookt paprikapoeder (of meer, de mijne is redelijk hot!)
  • Zeezout van de molen

Zo maak je het:
Rooster de pijnboompitten en amandelschilfers goudbruin. Laat afkoelen. Als je het slaatje een avond op voorhand maakt, doe de nootjes er dan pas 's ochtends (of 's middags) erbij. Voor de crunch enz.


Snijd de groenten fijn: paprika en komkommer in blokjes/reepjes, de kerstomaten in 4'en en ga even met een mes door de olijven en kappertjes.


Meng de pasta met de groenten, de olijfolie, het citroensap en kruid met de Provençaalse kruiden, pimenton de la vera en zout naar smaak.


Werk af met de geroosterde pijnboompitten en amandelen.


3 opmerkingen:

  1. Ik heb hetzelfde doosje uit dezelfde super winkel. Ben niet zo een erge liefhebber van de smaak van gerookt paprikapoeder.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mi piace:) splendide ricette e ti seguo con piacere :) se ti va passa da me anche se sono alle prime armi :) ciao :) il tuo blog

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grazie mille :) se hai bisogno di una delle mie ricette in italiano, fammi sapere! proverò di fare la traduzione io, anche se il mio italiano è diventato un po' così così... mi piace anche il tuo blog!

      Verwijderen