dinsdag 29 november 2011

Quinoaburgers

Voor deze home made veggieburgers baseerde ik me op een recept van de Vegetarian Times dat ik onlangs tussen mijn tweets (twitters, tweeters, twits?) voorbij zag komen. Ik wou het wel wat simpeler houden en had ook geen zwarte bonen of zongedroogde tomaten in huis. Ik kookte mijn bonen en erwten uit blik zelfs niet voor, gewoon quinoa roosteren en alles de keukenrobot in. Dan krijg je een lekker stevig 'gehakt'.




Dit heb je nodig voor 10 kleine burgers:
  • 1 blik rode kidneybonen (400g)
  • 1/2 blik kikkererwten (200g)
  • 200g quinoa
  • 1 sjalot
  • 1 klein blikje tomatenpuree
  • 1 koffielepel oregano
  • 2 koffielepels gedroogde bieslook
  • Peper en zout
  • Olijfolie


Zo maak je ze:
Zet een antikleefpan op het vuur en rooster er de quinoa in tot goudgeel. Spoel de bonen en kikkererwten af onder stromend water en laat uitlekken. Voeg samen met de quinoa, sjalot, tomatenpuree en kruiden in de keukenrobot en mix. Laat het een klein uurtje opstijven in de koelkast. Maak daarna burgertjes van het gehakt en bak ze in een pan met hete olijfolie. Als je ze in 1 keer wil bakken, verwijder dan tussen 2 'batches' de kruimeltjes die achterblijven in de olie. Anders krijg je op je volgende 'batch' verbrande puntjes... En dat willen we niet!




Heel lekker tussen een broodje met wat rucola enz, of in een wrap met ijsbergsla, salsa en guacamole!

3 opmerkingen:

  1. I am now your newest follower. I found you on Miriam's site. Wonderful blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een vraagje: wordt de quinoa vooraf niet gekookt voor dit recept?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @JJ: thanks for being my newest follower. :) If you need any translations, just let me know!
    @Anoniem: ik heb de quinoa niet vooraf gekookt. Gewoon geroosterd in een droge pan voor de smaak. Door het 'gehakt' wat te laten rusten in de koelkast, wordt de quinoa vanzelf wat zachter. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen