donderdag 29 september 2011

Gevulde puntpaprika's met pittige rijst

De zoete puntpaprika's waren een tijdje geleden in promotie in de supermarkt. Zonder een bepaald recept in het hoofd, gooide ik ze maar in de kar. Eén exemplaar gebruikte ik in deze mexiburgers, maar wat te doen met de andere... Ik vond een paar leuke recepten voor gevulde puntpaprika's, zoals de versie met tofu en kruidenkaas van La Vache Qui Vit, maar hiervoor was niet alles in huis. Ik had wel nog eens zin in iets met rijst, met dit improvisatiereceptje als resultaat... Werkt volgens mij ook perfect met ordinaire paprika's of misschien zelfs met courgette.


Dit heb je nodig:
  • 2 (punt-)paprika's
  • 100 g erwtjes (diepvries of vers)
  • 100 g witte rijst (ongekookt, basmati of thai)
  • 1 kleine ui
  • 8 kerstomaatjes
  • 1/2 koffielepel thijm
  • 1/2 koffielepel marjolein
  • 1/2 koffielepel paprikapoeder
  • 1 koffielepel sesamzaadjes
  • 5 à 10 druppels Tabasco
  • 1 blokje cheddar om te raspen
  • Olijfolie
  • Peper & zout van de molen

Zo maak je het:
Was de paprika's en snijd ze overlangs in 2 gelijke helften, verwijder de zaadlijsten. Maak de ui schoon en hak fijn. Stoof ui aan in een scheutje olijfolie. Voeg de rijst risottogewijs toe en ook de thijm en marjolein. Wanneer de rijst glazig begint te worden, voeg je water toe (2x de hoeveelheid rijst). Voor extra smaak kan je ook groentebouillon gebruiken. Voeg indien nodig nog wat extra water toe. Een paar minuten voor de rijst klaar is, voe je de (nog bevroren) erwtjes toe en en het paprikapoeder. Na een paar minuten neem je pot van het vuur en voeg je er de kerstomaatjes in kwartjes toe en kruid je het geheel af met peper, zout en Tabasco.



Verwarm de oven alvast voor op 180° C. Vul de paprika's met de bereide rijst. Normaal heb je nog we een restje over, ook heel lekker zo! Bestrooi de gevulde paprika's met geraspte cheddar en (geroosterde) sesamzaadjes. 



Zet ze 15 à 20 minuten in de oven en serveer meteen. Ik had ze er iets te lang laten in staan, zoals je ziet op de foto! Meteen aan tafel is dus de boodschap! Ik serveerde met een eenvoudig slaatje van tomaat, ijsbergsla en wortel met olie & azijn en wat Griekse yoghurt met olijfolie, peper & zout.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten