zaterdag 5 februari 2011

Chocolate chip oatmeal cookies met geroosterde amandelen

Als ik nog eens "goesting" heb in iets zoets, grijp ik vaak naar mijn The Complete Magnolia Bakery Cookbook... Zeker nu we binnenkort terug naar NYC trekken, kan ik er maar niet genoeg van krijgen! Dit keer koos ik voor koekjes, maar ik kon niet kiezen tussen de recepten van de Chocolate Chip Cookies (p. 39) en de Oatmeal Raisin Almond Cookies (p. 40). Dan maak ik toch gewoon een mix van beide, nietwaar?! De rozijnen verving ik door chocolate chips, nu ja eerder van die chocoladepareltjes die je voor chocoladefondue gebruikt, want echte chocolate chips zijn hier niet gemakkelijk te vinden.


Ik heb trouwens eindelijk geïnvesteerd in cupmaatjes! Dankzij een tip van Marèsalicious vond ik ze bij Dille & Kamille. De ingrediënten zijn dan ook in cups vermeld. Als je geen cups kunt afmeten, Google gewoon eens "cups to grams" ofzoiets en je vindt wel een conversietabel. Alleen de boter vind ik wat onhandig om in cups af te meten (je kan toch moeilijk je hele pakje boter laten zacht worden om er vervolgens slechts een deel van te gebruiken? Ik gebruik geen hele pakjes boter zoals een zeker J.M. van kookprogramma D.K.!), dus hier heb ik het toch omgerekend. 




De cookies werden ook goedgekeurd door kids van 3 en 6 jaar, leeftijdsgenoten, prille dertigers én zelfs prille vijftigers! Van een all-round recept gesproken. 


Dit heb je nodig voor ongeveer 20 cookies:
  • 1 cup zelfrijzende bloem
  • 3/4 cup havermoutvlokken
  • 3/4 cup bruine suiker
  • 2/3 cup boter (ongeveer 150 g) + een beetje extra
  • 1/2 cup chocolate chips
  • 1/4 cup amandelschilfers
  • 2 eieren
  • 1 koffielepeltje vanille-extract

Zo maak je ze:
Rooster de amandelschilfers eventjes in een droge pan op het vuur. Hou ze goed in het oog, het gaat snel. Zet opzij en laat afkoelen. Laat de boter heel zacht worden, of smelt ze in een steelpannetje op een zacht vuur of in de microgolf op een lage stand. Verwarm dan ook de oven voor op 180° C. 


Doe de eieren samen met de suiker in een mengkom en klop ze tot een schuimige massa met een elektrische mixer. Voeg dan de boter en vanille-extract toe en mix opnieuw, doe hetzelfde met de (gezeefde) bloem. Zet dan de mixer weg, vanaf hier moet je zonder verder. Met een spatel of houten lepel meng je de havermoutvlokken door het deeg. Meng alles goed en doe hetzelfde met de chocolate chips en de amandelschilfers. Deze laatste probeer je eerst wat fijn te crushen in je hand. Meng alles nog een laatste keer goed door elkaar en vet alvast een bakplaat in.




Verdeel eetlepels van het koekjesdeeg over de bakplaat, maar laat zeker voldoende ruimte tussen de koekjes. Ze "groeien" nogal bij het bakken. Zet ze 10 minuten in een oven van 180° C. Laat ze dan enkele minuten afkoelen op de bakplaat en schep ze dan voorzichtig op een rooster om verder af te koelen. Het is nu al even geleden dat ik deze maakte, maar nu ik de foto's opnieuw bekijk, komt het water me al in de mond...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten