zaterdag 8 januari 2011

Winterse Puree Parmentier

Op veel food- en andere blogs die ik volg, duiken rond deze tijd nogal wat lijstjes van het afgelopen jaar op. Ik kan dan ook niet achterblijven! Hieronder vind je de top 5 van de meest gelezen Tallore receptjes van 2010:
  1. Quesadillas con Quorn
  2. Bloemkoolsoep met pittige croutons
  3. Cannelloni met broccoli
  4. Puree Parmentier op z'n Provençaals
  5. Pompoensoep
Een mooi lijstje is dat! De cannelloni is mijn persoonlijke favoriet, maar ook een overschotel met puree smaakt mij altijd. Ook in de winter, vandaar dat ik er deze week een winterse variant op maakte, met spruitjes! Ik moet wel toegeven dat ik deze mini-kooltjes gekookt (en welriekend) ook liever mijd, maar gestoofd of gewokt vind ik ze super. Zeker met wat wortel, ui en graanmosterd erbij, zoals hier. 


Dit heb je nodig voor 1 persoon als hoofdgerecht of 2 personen als bijgerecht:
  • 1 stevige portie aardappelpuree
  • 250 g spruitjes
  • 1 grote wortel
  • 2 sjalotten of 1 ui
  • 1 eetlepel graanmosterd
  • 1 koffielepel honing
  • 2 eetlepels geraspte kaas (Emmenthal ofzo)
  • Olijfolie / Boter
  • Peper & zout van de molen

Zo maak je het:
Maak de groenten schoon en hak de ui fijn, snijd de wortel in julienne en de spruitjes in 4. Zet dan een antikleefpan of -wok op een hoog vuur met een scheut olijfolie of een klontje boter. Verwarm ook alvast de oven voor op 200° C. Fruit de ui in de olie/boter en voeg daarna de wortel en spruitjes toe. Laat toch een kwartiertje stoven en voeg dan de mosterd en honing toe. Kruid met peper en zout en meng goed. Doe dit mengsel in een ovenschotel. 



Dek af met een laag puree en strooi er de geraspte kaas over. Voor een extra smeuïg effect kan je nog wat klontjes boter op verspreiden. 



Zet dan een kwartier in de hete oven en zet vervolgend ook de grill nog 5 minuutjes aan. Enjoy!



Tip: Met een extra laag van bijvoorbeeld (tofu-)gehakt kan het natuurlijk ook!

1 opmerking: