woensdag 27 oktober 2010

Dieetpita

Voor de sceptici: nee, dit is geen contradictio in terminis, om mijn Latijn nog eens van onder het stof te halen. Het kàn en het is een ideaal receptje voor na een calorierijk weekend. De inspiratie ervoor deed ik op tijdens een les Worldwide Fingerfood & Tapas. We moesten een pitabroodje maken met o.a. shiitakes en bij het hapje hoorde een wortelsalade met appel en yoghurt. Mijn kookbuddy en ik besloten om de potjesgember en andere kruiden uit het recept achterwege te laten en gingen radicaal voor curry! Curry en appel zijn volgens mij wel heel goeie vriendjes. We kruidden, mengden en proefden! Goedgekeurd! En het leek ons ideaal als garnituur in een pita of wrap. Een deel van de wortelsalade was dan ook al verdwenen voor we de hapjes moesten dresseren... 


Dit keer voegde ik ook nog wat rozijnen toe, iets waar ik eerlijk gezegd geen grote fan van ben... Het is 1 van de ingrediënten op mijn "to do" lijstje om te leren appreciëren. Ik voegde een handje biorozijntjes toe aan de wortelsalade en ik moet zeggen dat het smaakte! Witloof staat ook vrij hoog genoteerd op dat lijstje, wordt dus zeker vervolgd.

Als "vleesje" of vleesvervanger kan je voor om het even wat gaan: Quorn, tofureepjes, een groentenburger, of kippenblokjes of runderreepjes voor de vleesliefhebbers... Ik ging voor een Bermuda burger van La Vie Est Belle (gekocht in de BIO-planet hier in de buurt). Lekker lekker, zelf de V.V. is fan! Leren kennen in de Tasty World in Gent trouwens, daar maken ze er een lekkere veggieburger met een pikant sausje mee. Er zitten trouwens ook rozijnen in!


Voor 2 personen heb je nodig:
  • 4 kleine of 2 grote bruine pitabroodjes
  • 2 Bermuda burgers (of iets anders)
  • 3 wortelen, geraspt
  • 1,5 appel 
  • 2 potjes magere natuuryoghurt (250 g) 
  • 1 koffielepel curry
  • 2 eetlepels rozijnen, naar smaak
  • Peper & zout van de molen
  • Enkele blaadjes (ijsberg)sla
  • 1/2 rood uitje
  • Ketchup
Zo maak je deze pita's:
Schil de appelen en snijd in fijne schijfjes/reepjes. Voeg bij de geraspte wortelen. Zet intussen alvast de grill aan of een grillpan op het vuur. Meng de yoghurt onder de worteltjes en appelreepjes. Kruid flink met peper en zout en voeg curry toe naar smaak. Voeg ten slotte de rozijnen toe en meng.  
  

Bak de Bermuda burgers (of de andere vleesjes) goudbruin op de grill / in de grillpan. Leg er de laatste minuten de pitabroodjes even bij zodat ze krokant worden. 

Dresseren! Als je burgers hebt voorzien, snijd je de broodjes open. Beleg met enkele blaadjes sla, een flink hoopje wortelsalade, de burger en sluit af met wat uiringetjes. Eet je er blokjes of reepjes vlees(-vervanger) bij eet, dan snijd je gewoon het hoedje van het pitabroodje en vul je deze op de traditionele manier. Serveer met lekkere Heinz Ketchup, nog steeds de allerlekkerste!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten