woensdag 29 september 2010

Rustieke frietjes

Frietjes, wie eet ze nu niet graag. Of ze goed zijn voor de lijn, da's dan weer een andere vraag. Daarom probeerde ik een hele tijd geleden eens zelf ovenfrietjes te maken. Na enkele minder geslaagde en vervolgens steeds betere pogingen, staat mijn recept nu op punt. Nu ja, ik maak ze eigenlijk nooit helemaal op dezelfde manier. Het hangt een beetje af van welke verse kruiden er in huis zijn of naar welke gedroogde kruiden mijn petje staat. Ook hier kan je dus naar hartelust freestylen in functie van het gerecht waarbij je deze lekkere patatjes serveert. Geef mij deze frietjes met een flinke schep coleslaw, een paar groentenkaasnuggets en wat Heinz ketchup en ik ben een gelukkige vrouw! 


Dit heb je nodig voor 2 personen:
  • 6 à 8 kleinere aardappelen
  • Verse kruiden (ik gebruikte rozemarijn en salie) en/of
  • Gedroogde kruiden (cajun kruiden, lookpoeder, bieslook, ...)
  • 1 koffielepel paprikapoeder
  • Peper & zout van de molen
  • 2 eetlepels olijfolie (of maïsolie) + wat extra


Zo maak je het:
Verwarm alvast de oven voor op 180° C.
Was de aardappelen heel goed, want de schil blijft eraan voor extra smaak. Ik neem hiervoor vaak een ongebruikt schuursponsje om ze extra schoon te maken. Snijd ze in gelijke partjes of frietjes. Snijd de verse kruiden eventueel wat fijner en meng ze samen met het paprikapoeder, eventueel wat andere kruiden of look en de olie onder de aardappelen. Kruid met zout en peper. Ben je niet zo te vinden voor het betere Jamie Oliver handenwerk, dan kan je de aardappelpartjes, kruiden en olie ook in een diepvrieszak doen, deze dichtmaken en er flink mee schudden. Vet een ovenschotel, anti-aanbak als je die hebt, in met olie en doe er de gekruide aardappelen in. Zet een half uur in de hete oven. 




Neem de frietjes daarna even uit de oven, schep ze even om en zet ze nog een 20 à 30 minuutjes onder de grill. Strooi er nog een snuifje grof zeezout over en serveer!  




Tip: Serveer de frietjes eens als hapje, patatas bravas stijl, met een lekker dipsausje.

1 opmerking:

  1. Mmm,ovenaardappeltjes zijn heerlijk! En handig dat je ze niet moet schillen :)

    BeantwoordenVerwijderen