zondag 1 augustus 2010

Kersenmuffins

Eind jaren '80. Was het mijn verjaardag, Sinterklaas of misschien Kerstmis? Zo precies weet ik het helaas niet meer. Wat ik me wel nog herinner, is dat ik een Cherry Merry Muffin cadeau kreeg. Dit kleurrijke poppetje had haar eigen roze muffinbakvorm, 6 naar kersen geurende plastic muffins en een suikershaker in de vorm van, jawel, een kers.  Als ik me niet vergis, zat er zelfs een oventje bij, dat tot mijn grote teleurstelling niet echt werkte. Juist, dit receptje draait rond kersen, lekkere, donkerrode kersen.

Enkele weken geleden mislukte namelijk mijn poging om "lekkere kersenconfituur zonder stukjes" te maken. Het resultaat was best lekker, maar leek meer op een dikke siroop dan op confituur en was bijgevolg niet echt geschikt om op de boterham te smeren. Halt! Voor jullie Product Placement Piet (P.P.P.) op mij afsturen, ik ben me er van bewust dat ik beter speciale confituursuiker had gebruikt, of meer pectine of? Dit had ik helaas niet in huis en de winkels waren ook al gesloten op die bewuste confituurdag. Ik dacht dat het mij met een snuifje geluk (en een citroen) ook wel zou lukken... Met 3 kleine potjes kersensiroop als resultaat. 

Bij vanille-ijs blijkt het bijzonder lekker te zijn, maar ik zocht toch nog een recept om de kersensiroop bij te gebruiken en meteen dacht ik aan mijn welriekend eighties poppetje en haar plastic muffins. Dit is mijn recept voor hoe die cherry merry muffins nu in werkelijkheid zouden kunnen smaken. Ik gebruikte mijn kersensiroop en een échte oven. 

Voor de kersensiroop heb je nodig:
  • 1 1/2 kg kersen
  • Ongeveer 300 g suiker
  • 1 citroen
Zo laat je kersenconfituur mislukken:
Als je tijd en zin hebt, ontpit de kersen en snijd ze door. Je kan de pitten er ook in laten, want alles moet toch nog gezeefd worden. Breng dit op een zacht vuur aan de kook en roer/plet de kersen ondertussen tot ze het meeste van hun sap hebben vrijgegeven. Doe alles in een zeef en duw met een pollepel al het sap erdoor en vang het op in een maatbeker. Lees af hoeveel sap je hebt. Doe het terug in de kom samen met de suiker. De hoeveelheid suiker baseer je op de regel 1 kg suiker voor 1 liter sap. Breng dit samen met het sap van 1 citroen aan de kook. Laat goed doorkoken tot je een dikke siroop hebt. Laat afkoelen en doe de siroop in schone potjes. Bewaar in de koelkast. Opstijven zal dit helaas niet ;-)



Voor de muffins heb je nodig:
  • 125 g zelfrijzende bloem
  • 125 g echte boter
  • 50 g "kindjessuiker"
  • 50 g kristalsuiker (met wat vanillesmaak of -aroma)
  • 2 eieren
  • 1 à 2 eetlepels melk
  • 1 potje kersensiroop
Zo maak je de 11 à 12 cherry merry muffins:
Verwarm eerst de oven voor op max. 200° C. Neem een mengkom of hoge maatbeker en doe alle ingrediënten behalve de melk erin. Let er wel op dat de boter op kamertemperatuur is of zelfs lichtjes gesmoten. Mix het tot een glad deeg. Voeg op het einde de melk toe en mix nog een keer door. Neem een muffinbakvorm en zet er papieren vormpjes in. Vul deze voor ongeveer 2/3 met het deeg. Doe in elk vormpje, bovenop het deeg 2 koffielepeltjes van de kersensiroop. Laat de muffins 15 à 20 minuten bakken en laat ze afkoelen. 


Tip: Als je wil vermijden dat de siroop tot op de bodem van het muffinvormpje zakt, dan kan je de siroop er natuurlijk ook opdoen na een kleine 10 minuten bakken. Zet de muffins daarna nog 10 minuten in de oven. Geen fan van kersen? De muffins zijn ook heel lekker "au naturel"!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten